tiistai 13. joulukuuta 2016

Masalan supersankarit

Masalan päiväkodissa seikkailimme supersankareiden maailmassa. Kävimme katsomassa tanssiteatteri Raatikossa Supersankarit -esityksen, joka innoitti ryhmän lapset askartelemaan ja koristelemaan supersankari naamiot. 


Naamiot innostivat leikkiin ja supersankarin rooliin oli helppo sujahtaa naamarin avulla. Leikin ja taiteen maailmassa liikutaan samoilla vesillä. Taiteen ja leikin välillä on yhteyksiä. Oli kyseessä roolileikki, vauhdikas liikuntaleikki tai hiljainen pohdiskeluleikki, niin tarvitaan vahvaa eläytymiskykyä ja kykyä kuvitella. Samoja taitoja, jotka esiintyvät myös taiteen tekemisessä. (Piironen, 2005-2006, 23.)
Lopuksi otimme valokuvia green screenillä. Lapsi sai laittaa supersankarinaamion päälle ja ottaa supersankariasennon valitsemansa taustan edessä. 




Lisäksi keksimme supersankarin voimajuomia, lapset saivat piirtää ja värittää voimajuoman. Voimajuomaan kirjattiin lapsen keksimät supersankarin nimi, voimajuoman ainekset ja supervoimat, joita voimajuomasta sai. Lapset keksivät vielä supersankarisadut joista he piirsivät vauhdikkaat kuvat.
Supersankariteema jatkui myös isänpäivänä, jolloin askartelimme supersankari isänpäiväkortit, johon kirjoitettiin lapsen keksimä kertomus supersankari-isästä. 
Supersankariteema on ollut lapsista innostava, ja se on virittänyt uusia leikkejä. Taide ja leikki kulkevat päiväkodin arjessa käsi kädessä. Taiteen vastaanottamisessa tarvitaan leikissä harjaantuneita kykyjä. Taide voidaankin nähdä leikin luonnollisena jatkumona. (Piironen 2005-2006, 23.)


Lähde: Piironen, Liisa. Leikistä vauhtia taidekasvatukseen. Teoksessa: Karppinen Seija, Puurula, Arja, Ruokonen Inkeri: Elämysten alkupoluilla; lähtökohtia alle 3-vuotiaiden taidekasvatukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti