Kourallinen intoa, silmämääräistä jännitystä ja
hyppysellinen ihmetystä! Nyt siitä tuli totta, kun minusta tuli taidepedagogi
Gesterbyn Tikankolon ryhmään. Tikankolo ryhmässä on kaksikymmentäyksi
3-4–vuotiasta lasta ja minun lisäkseni lastentarhaopettaja sekä kaksi hoitajaa.
Päiväkodissa on myös pienten lasten ryhmä Oravanpesä 1-3 –vuotiaille sekä
eskari- sekä viskariryhmä Kuusenlatvat. Päiväkoti sijaitsee luonnonläheisyydessä
ja kulttuurihistoriallisesti rikkaalla alueella. Aivan päiväkodin läheisyydessä
on ihastuttava Gesterbyn museoalue. Alue on myös monikulttuurinen. Gesterbyn
päiväkodin arvoihin kuuluu muun muassa vuorovaikutuksen, lapsilähtöisyyden ja leikin
vaaliminen lasten päivittäisessä arjessa.
Olen ammatiltani kuvataideopettaja ja tottunut opettamaan
kouluissa opetussuunnitelmien pohjalta. Nyt luvassa olisikin jotakin aivan
muuta. Pieniä lapsia, joille oppiminen on leikkiä, elämä on ihmeellistä ja päiväkoti
täynnä halattavia aikuisia. Tämä oli erilainen kokemus yläkoulussa toimineelle
opettajalle.
Innostuin hakemaan tätä tehtävää siitä syystä, että
ajattelen taidekasvatuksen kuuluvan myös varhaiskasvatukseen. Tämä on oikea
suunta, jota haluan olla mukana viemässä eteenpäin. Taide kuuluu kaikille,
vauvoista ja vaareihin.
Taidetta kuin myös taidekasvatustakin arvotetaan monella
tavalla, mutta ajattelen niiden omaavan myös itseisarvon. Maailma muuttuu ja
taide sen mukana. Ajattelen, että taiteen olemassaoloa ei kuitenkaan aina
tarvitse perustella. Taiteesta ja taidekasvatuksesta syntyvät kokemukset voivat
parhaimmassa tapauksessa tavoittaa ihmisen iästä, sukupuolesta,
kansalaisuudesta ja ajasta riippumatta – viedä inhimillisyyden äärelle. Sinne
missä ovat tunteet sekä kokemukset. Turvallinen tila missä ottaa riskejä
onnistua kuin myös epäonnistua.
Tätä ajattelua ja siitä inspiroituvia uusia
toimintamalleja haluan olla kehittämässä eteenpäin nyt Gesterbyn päiväkodissa.
Pienten lasten ennakkoluulottomuus ja rikas mielikuvitus luovat pohjan
monipuoliselle taideleikille. Samoin taidekasvatus voi olla mukana kehittämässä
lasten kielellistä kehitystä, sosiaalisia taitoja sekä tunteidensäätelyä.
Piirtämisestä voi löytyä yhteinen ymmärrys, kun yhteistä kieltä ei ole.
Tekeminen jaetaan ja koetaan ryhmissä. ”Vau, me tehtiin toi yhdessä!” Taiteen
avulla voidaan käsitellä myös tunteita ja harjoitella keskittymistä. Ja
parhaimmassa tapauksessa kädentaidot tuovat onnistumisentunteita. ”Minä pystyn,
osaan ja onnistun!”
Olen sydämeltäni kuvataidekasvattaja ja innostun yhtä
paljon ohjauksessani olevien lasten ja aikuisten saavutuksista kuin omien
töiden onnistumisista. Olen toiminut kuvataideopettajana pienten lasten
ryhmissä kuvataidekoulussa, murros- ja lukioikäisten kanssa eri kouluissa.
Omalla vanhempainvapaalla aloin ohjaamaan vauvojen värikylpytuokioita. Vaikka
minulla on kokemusta eri ikäisten ohjaamisesta ja kassi täynnä ideoita,
opetuskokemus on aina myös minulle uusi. Odotan oppivani myös jotakin uutta
lapsilta tämän matkan aikana. Tästä minulla ei epäilystäkään. Monestihan lapsi
opettaakin enemmän aikuista. Tämä on myös yksi syy, miksi kirjoitamme tätä
blogia. Lasten kokemusten lisäksi toivomme blogin avaavan ajatuksia myös
ohjaajien matkasta.
Tästä se alkaa,
Henriikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti