torstai 9. marraskuuta 2017

Vahvuudet Masalan päiväkodissa 

Masalan päiväkodin eskareiden syksy on täyttynyt vahvuuksista.  Luonteenvahvuudet ovat ominaisuuksia, jotka tuntuvat omalta. Luonteenvahvuudet näkyvät tunteissa, käytöksessä ja ajatuksissa. Niiden käyttäminen on sisäisesti motivoivaa ja mukana silloin kun olemme täysin uppoutuneina tekemiseen. ( Uusitalo- Malmivaara & Vuorinen, 2016, 32) Huomion kiinnittäminen lasten vahvuuksiin on osa positiivista pedagogiikkaa. On ollut upea huomata kuinka lapset huomaavat sekä itsessään, että toisissaan käsiteltäessä olevien vahvuuksien ominaisuuksia. 

Ensimmäisenä vahvuutena käsittelimme sinnikyyttä. Luimme tutun tarinan jäniksen ja kilpikonna kilpajuoksusta ja pohdimme, kuka tarinassa oli sinnikäs. Jokainen lapsi sai tehdä oman sisukkaan kilpikonnan, joka antaisi voimia silloin kun ei jaksaisi tehdä eskaritehtäviä. Sisukas kilpikonna pääsi seikkailemaan myös oman sarjakuvansa sankariksi.  





Olemme tutustuneet lasten kanssa myös itsesäätelykykyyn, jolloin pohdimme sitä, kuinka jokaisessa meissä on pieni villipeto, joka herää henkiin, kun suutumme. Villipedot löysivät tiensä paperille varjokuvien muodossa; hurjia vedenalaisia petoja, tiikereitä ja olioita. Onneksi päädyimme siihen, että villipedon voi kuitenkin kesyttää, jolloin siitä tulee ihan kiltti. 



Myötätuntovahvuus muuttui lasten suussa lohdutusvahvuudeksi. Luottamusta kaverin kanssa harjoiteltiin silmät kiinni ystävää taluttamalla musiikin tahdissa ja peiliharjoituksella, jossa kädet vastakkain tehtiin kaverin liikkeet peilinä. Mietimme myös yhdessä millä tavoin ystävää voi lohduttaa. Teimme monotypia -tekniikalla lohdutuskaverit, joista lapset keksivät tarinan tutulla tarinakaavalla.  



Ryhmätyötaitoja harjoittelimme draamaleikin keinoin, lapset pelastivat saarileikissä toistensa varpaat hain hampaista. Kaverin kanssa ja yhdessä ryhmänä harjoiteltiin myös patsaiden teko omasta kehosta. Lisäksi teimme musiikkipiirrustusta ja jatkoimme ryhmänä taidekuvien piirtämistä. Taidekuvien viidakot ja maisemat heräsivät henkiin upealla tavalla. Puissa kiipeili apinoita ja pensaissa vaani vaarallisia kissaeläimiä. Taivaalle ilmestyi pilvillä skeittaavia tyttöjä ja maan alta kaivettiin esiin timantteja.  




Rohkeus -vahvuutta harjoiteltiin draamaleikkien avulla. Pohdimme miltä rohkeus tuntuu ja missä tilanteissa rohkeutta tarvitaan. Rohkeudesta tuli myös teema isänpäivä lahjaan. Isä piirrettiin ja maalattiin supersankariksi, jolla oli mitä mielikuvituksellisempia supervoimia. Isät osasivat lentää, katsoa laserkatseella ja isällä oli myös neljä kättä, joilla voisi tehdä monta asiaa yhtä aikaa, vaikka laittaa ruokaa 


Vahvuuksia läpi käydessämme yritämme löytää vahvuuksia sekä itsestä että toisistamme. Vahvuuksien löytämisessä ryhmässämme on auttanut onnistumisen palapeli. Lapset piirtävät palapelin palaan yhden onnistumisen kokemuksensa ja kiinnittävät sen osaksi isoa palapeliä. Onnistumisien kirjaamisen avulla lapset oppivat tunnistamaan omia vahvuuksiaan. Lapset ovat huomanneet upeasti omia onnistumisiaan; milloin joku on onnistunut laittamaan turvavyön kiinni, milloin tekemään kärrynpyörän, auttanut vaihtamaan auton renkaita vanhempien kanssa, onnistunut palapelin teossa tai auttamaan maalin verkkoon kiinni jäänyttä pupua. On ollut mukava kuunnella lasten onnistumisia ja nähdä ilo lapsen silmissä, kun hän on piirtänyt kuvaa onnistumisestaan. Muistetaan mekin jokainen huomioida pienetkin edistysaskeleet ja onnistumiset lapsen arjessa.  



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti